Bij co-packing (wat een afkorting is voor contractpacking) huur je een co packing bedrijf in om te zorgen voor je verantwoordelijkheden op het gebied van inpakken, etiketteren en opslaan. Je hoeft alleen maar te onderhandelen over de diensten en de prijs met het co-packing bedrijf. Zij zullen je ontlasten van het verpakken van je producten. In deze onderhandeling kun je het co-packing bedrijf ook informeren over je voorkeuren en specificaties voor het verpakken, etiketteren en opslaan van je producten. Deze service biedt een zeer breed gamma aan diensten en een hoog niveau van maatwerk. Je kunt specificaties opvragen zoals specifieke hoeveelheden, kleuren en vorm van verpakkingen en dergelijke meer.
Co-packing kan je bedrijf verschillende voordelen bieden. Het is een kosteneffectieve manier om je producten te verpakken en te etiketteren. Omdat het een contract is, heb je een overeenkomst over de duur van de service die lager zal zijn dan eenmalige inpakdiensten. Daarnaast bespaart je bedrijf ook tijd en energie doordat je niet meer te maken hebt met verpakken en etiketteren van je producten. Dit laatste stelt je bedrijf in staat om zich te concentreren op andere, meer dringende zaken. Zo verbeter je de efficiëntie van je bedrijfsvoering door betere overheadkosten. Een efficiënte bedrijfsvoering stelt je in staat meer klanten te bedienen, meer problemen aan te pakken en je totale winstrendement te verbeteren.
De beste situatie die past bij het inhuren van co-packing bedrijven is wanneer je bedrijf niet over de juiste middelen beschikt om de verpakking en etikettering van producten af te handelen. Het kopen van de benodigde apparatuur en het inhuren van de juiste hoeveelheid personeel voor het verpakken en labelen van producten is meestal duur. Maar alleen omdat je bedrijf het zich momenteel niet kan veroorloven, betekent niet dat je niet langer over de middelen beschikt om je producten te verpakken en te etiketteren. Afgezien daarvan is co-packing ook een geweldige optie als je kortetermijn productieactiviteiten zoals testruns en promotionele producten gaat uitvoeren. Het is namelijk vrij onpraktisch om dure verpakkings- en etiketteerapparatuur aan te schaffen voor alleen een productietest.